Erhvervsministeriet oplyser følgende på deres hjemmeside:

Den finansielle sektor er vigtig for både samfundsøkonomien og for den enkeltes økonomi. Det er afgørende, at der er tillid mellem kunde og bank, når der skal træffes store beslutninger om privatøkonomien – hvad enten det gælder køb og salg af bolig, nye lån eller investeringer.

Forbrugerne bliver desværre ikke altid behandlet ordentligt i den finansielle sektor. Derfor iværksætter erhvervsministeren nu en undersøgelse af konsekvenserne ved, at flere finansielle ydelser er samlet under samme paraply i såkaldte ”finansielle supermarkeder”. Et eksempel er en traditionel bank, der også ejer for eksempel realkreditinstitut, pensionsselskab eller ejendomsmæglerkæde.

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”Vi har set tilfælde, hvor kunderne ikke er blevet behandlet ordentligt og med respekt for deres økonomiske situation. Det er uacceptabelt for den enkelte forbruger og slider på tilliden. Det kan samtidig være svært at gennemskue, hvordan de forskellige aktører i samme koncern arbejder sammen, og hvilken interesse de tjener, når de rådgiver husholdninger og virksomheder. Derfor skal vi have undersøgt betydningen af de finansielle supermarkeder, og om der er noget, vi kan gøre for at forbedre forbrugerbeskyttelsen og konkurrencen i den finansielle sektor.”

Baggrund

I dag findes der i den finansielle sektor flere større koncerner, som består af fx pengeinstitutter, realkreditinstitutter, pensionsselskaber samt ejendomsmæglere. Disse koncerner omtales også som finansielle supermarkeder.

I undersøgelsen beskrives og analyseres betydningen af finansielle supermarkeder for forbrugerne og konkurrencen. Undersøgelsen vil blive foretaget med inddragelse af relevante myndigheder og interessenter, herunder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Undersøgelsen skal på baggrund af dens resultater munde ud i konkrete forslag til at øge konkurrencen og gøre det lettere at navigere som forbruger i sektoren. Undersøgelsen forventes færdiggjort i løbet af 2021.

Foto: ABW
Del på sociale medier