Det skader vores lokalsamfund, hvis den omsiggribende nethandel får lov at udrydde butikkerne i bymidten. Dét er budskabet i en kronik af detailhandelskonsulent Bruno Christensen i Berlingske Business.
“Nethandlen kan ødelægge den danske kultur, hvis ikke detailhandlens aktører, de lokale politikere og det samlede erhvervsliv, står sammen. I den situation, hvor man forestiller sig, at nethandlen overtager 20–30–50 procent af den handel, der i dag foregår i de fysiske butikker, smadrer vi midtbyen i størstedelen af de danske provinsbyer”, skriver Bruno Christensen alarmistisk, og på byportalen erklærer vi os enige.
Det er primært de store succesrige internationale webshops som Zalando og Amazon – webshops med et kæmpeudbud og skarpe priser – der sætter de fysiske butikker under pres. Ikke mindst i de byer, hvor byråd og deres embedsmænd gør det svært for folk at navigere og parkere i bymidten. Hånd i hånd med politikerne, i den bedste mening naturligvis, centraliserer de store webshops handlen på godt og ondt. Priserne er lidt lavere, ja, udbuddet meget større. Men det er ikke særlig sjovt at være lagermedarbejder hos Amazon, det er sjovere at være ekspedient i en butik i den by, hvor man bor. Og mexicaneren på lageret hos Amazon bliver alligevel snart byttet ud med en robot.
“Byen vil også gå glip af de mange festlige events, som byens detailhandlende arrangerer i løbet af året. Selv juleudsmykningen i gaderne eller på torvet forsvinder, når der ikke længere er detaillister til at betale herfor. Sandsynligvis vil de mange butiksophør betyde et mindre – eller slet intet – økonomisk tilskud til byens idrætsliv”, skriver Bruno Christensen i kronikken.
Tabet af arbejdspladser, skatteindtægter og tilflyttere – dét er resultatet, hvis alle handler på nettet i udlandet.
Derfor; gå hen til din lokale butik, og hvis de ikke lige har det du skal bruge, så kan de sikkert skaffe det hjem. Måske er de også til at forhandle med, så de kan matche den pris, du har set på nettet. Under alle omstændigheder har ekspedienten mere viden om produktet end robotten i mega-webshoppen. Den lokale butik kan også fragte varen hen til dig, hvis du har brug for det. Har du en reklamation er det også nemmere at returnere varen, hvis du har handlet lokalt.
Dertil kommer at de lokale butikker kan give dig den hos moderne forbrugere stadig mere eftertragtede shoppingoplevelse. “Et af verdens mest digitaliserede samfund, Singapore, har i dag nået en fase i udviklingen, hvor de yngre og økonomisk bedrestillede borgere betragter handel via nettet som gammeldags. Her er det “in” at bruge fritiden på shoppingoplevelser i byen”, skriver Bruno Christensen.
Fremtiden tilhører med andre ord de fysiske butikker og de charmerende bymidter – hvis vi vil.