I øjeblikket ser vi, at naboer rundt om i Danmark tager initiativ til at hjælpe hinanden. Det gælder også hos det digitale mødested for naboer, Nextdoor, som har opfordret sine medlemmer til at række ud til hinanden og hjælpe, hvor der er behov. Og medlemmerne har indtil videre taget godt imod initiativet.
‘Hej, jeg kan hjælpe’
Lige nu frarådes det at have fysisk kontakt, og derfor kan et digitalt ‘hvordan går det?’ være en stor hjælp. På Nextdoor kan man som nabo skrive ‘Hej, jeg kan hjælpe’ eller ‘Hej, jeg har brug for hjælp’ – det kunne være til indkøb, børnepasning, hundeluftning eller andet. På den måde viser man sin solidaritet og er med til at styrke fællesskabet. Det har hundredevis af Nextdoors medlemmer allerede gjort.
Privat forum kun for naboer
Nextdoor adskiller sig markant fra andre sociale apps ved, at man som medlem indtaster sit fulde navn og skal verificere sin adresse, så det reelt kun er personer, der bor i ens område, der optræder i forummet. Det er altså kun dem, der bor i nabolaget, der har adgang til feedet, hvilket giver tryghed og øger sikkerheden.
På denne måde hjælper Nextdoor med at skabe tillid og ansvarlighed, og opfordrer naboer til at række ud med en hjælpende hånd – særligt i de kommende uger.
Nextdoor-appen er gratis og kan downloades direkte på en smartphone.
Læs mere på dk.nextdoor.com og i denne blogpost.