Når du beslutter dig for at starte en selvstændig virksomhed, begiver du dig ud på en nervepirrende rejse fyldt med op- og nedture. Her får du gode råd til, hvordan du får succes.
Det er både skræmmende og grænseoverskridende at starte sin egen virksomhed. Samtidig er det spændende og befriende at tage ejerskab over sin arbejdsdag. Du kan gøre meget for at undgå, at du falder i de værste fælder som nystartet iværksætter.
Her får du vejledning til, hvordan du får succes på din rejse, uden at du sætter dig og din families økonomi over styr, når du skal starte op som selvstændig.
#1: Få vejledning hos Hedensted Erhverv
Hos Hedensted Erhverv kan du få vejledning og sparring, når du springer ud som iværksætter. Det styrker lokalmiljøet, når du starter en selvstændig virksomhed, da det er medvirkende til at skabe vækst og beskæftigelse.
På Hedensted Erhvervs hjemmeside kan du læse mere omkring, hvordan du får hjælp som iværksætter. Du kan henvende dig via telefon eller mail, hvis du har konkrete spørgsmål, du ønsker svar på. Det koster ikke noget.
#2: Plej dit netværk
Hvis du sørger for at pleje dit netværk, vil du opleve, at opgaverne kommer lige så stille og roligt. Det kræver tid, men det er tid, der er godt givet ud. Afsæt ressourcer til at pleje eller udvikle dit netværk, så du hele tiden har relevante fagpersoner, du kan sparre med eller hjælpe gennem de ydelser, du tilbyder i din virksomhed.
#3: Få hjælp til opstarten
Afhængigt af, hvilken type virksomhed du starter, kan det være nødvendigt med hjælp fra en jurist, revisor og/eller en advokat. Sidstnævnte er vigtig at have med, hvis du eksempelvis skal oprette et selskab, der består af flere ejere. Du kan eksempelvis hyre en online advokat her.
Det er en god idé at tage kontakt til dygtige fagfolk, som kan hjælpe dig, før der opstår problemer, så du kan have ro i maven. Selvom du måske ikke har behov for en advokat eller revisor på nuværende tidspunkt, kan det være rart for din mavefornemmelse, hvis du allerede nu ved, hvem du skal kontakte, når behovet opstår.
#4: Du skal ikke være bange for at ansætte
Som virksomhedsejer er det dig, der har ansvaret for, at der går penge ind på firmakontoen. Det kan være svært, hvis du samtidig skal udføre alle arbejdsopgaver selv, samtidig med at du agerer sælger, bogholder og rengøringskvinde eller -mand.
Sørg for, at du får hjælp, før du får stress. Der vil uden tvivl være behov for hårdt arbejde i starten, men når du får økonomisk luft under vingerne, kan du med fordel ansætte dygtige medarbejdere, som kan lette din arbejdsbyrde. Det vil give dig råderum til at nå mere, så du kan sikre, at virksomheden vækster på en fornuftig måde.
#5: Hold fri, når du ikke arbejder
Selvom der er mange opgaver, du skal varetage på egen hånd, når du driver en virksomhed, nytter det ikke noget, hvis du ikke kan skelne mellem arbejds- og privatliv. Det er vigtigt, at du holder fri og slapper af, så du kan lade op, når du ikke er på arbejde.
Sørg for, at du har nogle timer om aftenen, hvor arbejdet ikke fylder, hverken mentalt eller fysisk. Gå lange ture, slap af foran fjernsynet eller gør rent, hvis det hjælper dig med at få tankerne væk fra arbejde. Det centrale er, at du er effektiv, når du er på arbejde, så du kan slappe af og lade op, når du får fri.
Du risikerer at gå ned med stress, før du får succes med din virksomhed, hvis du ikke lægger dine kræfter dér, hvor de betyder noget for virksomheden. Og det er som regel, når du er på arbejde. Hvis du vil være effektiv, bør du holde fri, så du har energi, når du er på arbejde.