Borgerservice i Hedensted har succes med MitID med hjælp fra Ældre Sagen
Hedensted kommunes Borgerservice har, som alle andre kommuner haft svært ved at følge med den store efterspørgsel på hjælp fra kommunens borgere til MitID. Det har et samarbejde med Ældre Sagen i Hedensted været med til at afhjælpe
Ældre Sagens hjælp med MitID til ældre borgere i kommunen er helt overvældende. I uge 18 har 90 borgere fået hjælp i Ældre Sagens 3 Frivillighuse, som ligger i henholdsvis Juelsminde, Hedensted og Tørring.
Det toppede i Juleminde om mandagen med 53 besøgende, onsdagen med 20 i Tørring og torsdagen med 17 i Hedensted.
I Juelsminde er der fra uge 19 nu fem IT-frivillige fra Ældre Sagen, som tager sig af opgaven. I Hedensted og Tørring vil der være mindst 3 IT-frivillige hvert sted.
I ventetiden bliver borgerne tilbudt en stol, en kop kaffe og evt. en småkage i frivillighusene, mens der også er rig mulighed for en snak med jævnaldrende borgere.
”Nu må vi følge udviklingen de kommende uger og måske foretage en midtvejs-evaluering med kommunen”, siger Erik Christensen, formand for Ældre Sagens Koordinationsudvalg i Hedensted Kommune.
Tilbagemeldingerne fra IT-folket vedrørende samarbejdet med Borgerservice i Hedensted Kommune er særdeles positive, ligesom reaktionerne og tilbagemelding-erne fra borgere, som har fået hjælp.
”I Hedensted er vi stolte af, at frivillige og kommunen SAMMEN kan give vores borgere en bedre service og en oplevelse af, at vi bor i en kommune, hvor de får en god service leveret i et samspil mellem kommunale medarbejdere og Ældre Sagens IT-specialister. Vi har netop i kommunalbestyrelsen arbejdet med, at vores strategier skal bygge på ”smidige processer” og ”forpligtigende fællesskaber”. Jeg er stolt over at se, hvor godt det kan fungere i praksis,” siger borgmester Ole Vind.

Lars Jensen, der er formand for Udvalget for Beskæftigelse, som har det politiske ansvar for Borgerservice, er meget begejstret for samarbejdet med Ældre Sagen: ”Vi har fokus på at sætte borgerens behov for hjælp i centrum. Når det så viser sig, at vi i samarbejde med Ældre Sagen kan være med til at gøre ventetiden for borgeren væsentligt kortere og samtidig være med til at give en bedre service til de borgere, der skal have løst andre opgaver og derfor oplever kortere kø i Borgerservice, så er det jo noget, alle kan være tilfredse med”.

 

Del på sociale medier