2020 har ændret danskernes syn på hygiejne markant

Vores fokus på hygiejne har taget “et kvantespring på flere årtier” under
coronapandemien. Sådan lyder analysen fra en af verdens største
sanitetsproducenter, som netop har undersøgt danskernes forhold til hygiejne
set i lyset af pandemien.

Link

Vi gør væsentligt mere rent på badeværelset end for bare halvandet år siden.
Tendensen skyldes formentlig et øget fokus på hygiejne i hverdagen pga.
COVID-19.

Håndsprit mange gange dagligt, mundbind og afstand. Coronapandemien har fået
de fleste af os til at ændre adfærd for at begrænse smitterisikoen. Men
hvordan har det seneste år påvirket vores generelle opmærksomhed på
hygiejne?

Hovedkonklusionen i en helt ny undersøgelse fra Europas største
sanitetsproducent Geberit, foretaget af YouGov, taler sit eget tydelige
sprog; for 75 procent af danskerne har coronapandemien betydet et øget fokus
på hygiejne. Det gælder både for den personlige hygiejne og vores hygiejne i
hjemmet.

“Det øgede hygiejnefokus er ikke noget, der kommer til at ‘gå over’ .
Historisk set er vi kun blevet mere og mere hygiejnebevidste med tiden –
både på det personlige og det hjemlige plan. Det, vi ser nu, er et
kvantespring, hvor vi springer flere årtier over. Så det er ikke sådan, at
vi kommer til at fokusere mindre på hygiejne, når vi åbner helt op igen.
Hvert fald ikke i det samlede billede,” siger Nina Slothuus Nielsen,
marketingchef i Geberit Danmark.

Kontakt katrine@fday.dk hvis du ønsker undersøgelsen tilsendt.

Badeværelset bliver indrettet anderledes og oftere rengjort

Et af de mest tydelige steder at se forskellen på, hvor meget mere vi går op
i hygiejne, er på rengøringen af vores badeværelser. Hvor det nu er hele
otte procent af os, der gør toilettet rent hver eneste dag, var det året
forinden kun tre procent. Altså næsten en tredobling.

Samtidig viser den nye undersøgelse, at badeværelset er dét af husets rum,
hvor corona har haft den største betydning på vores valg af indretning.

“Vi ved, at badeværelset er det rum, vi forbinder mest med vores personlige
hygiejne. Derfor er det også interessant, at man allerede nu kan se, at det
påvirker både vores rengøringsmønstre og de valg, vi træffer, når vi
indretter,” siger Nina Slothuus Nielsen og påpeger, at hun tror, at fokus på
hygiejne i vores indretning er noget, vi vil komme til at se endnu mere af i
de kommende år.

Link

Link

Link

“Vi kunne allerede inden coronapandemien se en stigning i efterspørgslen af
berøringsfri elementer med den berøringsfri skylleknap som topscorer. Men på
de byggeprojekter, som er startet under corona, er efterspørgslen stukket
helt af – det gælder både på skylleknappen men også på de berøringsfri
urinaler og toiletsæder, der åbner og lukker af sig selv,” forklarer Nina
Slothuus Nielsen.

Indretningen i det offentlige rum

vil ændre sig

En af de tendenser, Nina Slothuus Nielsen også mener, vi kommer til at se
mere af fremover, er berøringsfri produkter. Når vi besøger et offentligt
toilet, er det de berøringsfri elementer, som er vigtigst for os. For hele
74 og 72 procent af os er henholdsvis berøringsfri vandhaner og
sæbedispensere vigtige, ligesom det for 58 procent os er vigtigt ikke at
skulle røre ved toilettets skylleknap.

Om undersøgelsen

YouGov undersøgelse er gennemført for Geberit med 1000 danske respondenter i
alderen 30-65 år, foretaget i januar 2021.

Link
Download højtopløselige fotos her

Om Geberit:

I mange årtier har Geberit været go-to-selskabet for dem, der søger design
af høj kvalitet indenfor sanitære produkter, såsom toiletter, møbler og
cisterner. Virksomheden er en af Europas førende producenter på området med
et dybt og lidenskabeligt fokus på produktets levetid, funktionalitet og
design. Geberit Group, der har hovedkontor i Schweiz, beskæftiger mere end
12.000 medarbejdere i over 40 lande.

Læs mere på geberit.dk
Link .
Link

 

Del på sociale medier